Khamis, 5 Februari 2015

7 tips untuk menjadikan video anda viral

Membuat kempen pemasaran viral adalah matlamat setiap yang membuat pemasaran terutama pemasar Internet.
Apakah rahsia untuk membuat kempen Pemasaran Viral ini?
Jawapannya adalah rumit.
Malah, ia adalah hampir mustahil untuk meramalkan apa yang bakal menjadi viral, dan apa yang tidak. Ada yang berkata, terdapat beberapa langkah yang boleh diambil untuk meningkatkan peluang bahan anda menjadi Viral.


Jika anda sedang berusaha untuk membina sebuah kempen pemasaran viral, di sini terdapat langkah terbaik untuk anda.

1.)  Pastikan ianya dapat “dilihat”

Perkara-perkara yang viral adalah perkara-perkara yang kelihatan menarik, dalam hampir semua keadaan. Menambah video atau imej untuk kempen anda adalah salah satu perkara pertama yang perlu anda lakukan untuk membina sebuah kempen pemasaran viral.
Walaupun majoriti mesej anda adalah berasaskan teks, anda masih perlu mencari imej atau video yang menarik supaya dapat dipadankan sekali bersama teks tersebut.
Pemilihan video dan imej tersebut mestilah tidak membelakangkan Jenama anda.

Walau bagaimanapun, anda juga perlu memastikan bahawa visual adalah medium viral yang best. Buat mereka lucu, beri maklumat atau tunjukkan seseuatu yang mengejutkan. Lebih mengejutkan, lebih banyak peluang untuk item anda dikongsi oleh orang ramai.

2.)  Mesej yang hendak disampaikan

Terdapat sesuatu perkara yang menajadi Viral secara tidak sengaja, tetapi yang terbaiknya adalah apabila anda rancang jenama anda untuk menjadi viral..
Anda tidak boleh sekadar merancang, cukup untuk menjanjikan bahawa bahan anda akan pergi viral, tetapi anda perlu merancang untuk memastikan bahawa mesej anda adalah jelas. Membuat skrip berhati-hati untuk video anda atau pelan yang berhati-hati untuk infographic anda supaya mesej utama anda adalah jelas yang diterima oleh penonton anda.
Kemudian, jika kempen tidak pergi virus seperti anda berharap, anda akan dapat untuk berkongsi mesej anda dengan lebih ramai orang.
3.) Kerja yang Emosi
Kempen virus adalah orang-orang yang di tunda emosi rakyat. Selalunya mereka adalah lucu, tetapi mereka juga boleh menjadi sentimental. Seperti yang anda merancang kempen, memastikan terdapat tangkapan emosi.
Itu bukan untuk mengatakan bahawa tiang atau video bermaklumat tidak boleh pergi virus, tetapi malangnya, maklumat sahaja sering tidak cukup. Anda perlu merebut orang yang dengan sesuatu emosi. Main pada ketakutan mereka, harapan, impian atau rasa lucu, dan promosi anda akan jauh lebih cenderung untuk pergi virus.
4.) Tahu Penonton Anda
Seperti yang anda mempertimbangkan pencetus emosi ceburi, pastikan anda tahu pencetus yang memberi kesan kepada penonton anda.
Apa benda yang mereka mahu dari anda?
Adakah mereka mengharapkan beberapa maklumat rahsia super?
Adakah mereka mencari untuk dilayan?
Adakah mereka mahu kelihatan bermaklumat dan bijak?
Jika anda boleh mengenal pasti pencetus ini dan bekerja mereka ke dalam kandungan anda, ia akan menjadi lebih berkesan.
Ingat, penonton anda tidak sama seperti penonton lain. Satu kempen dengan selebriti pergi tanpa solek dan mengambil selfies boleh bekerja dengan baik untuk sebuah syarikat penjagaan kecantikan, tetapi ia tidak akan mencapai tahap eksekutif bank. Anda mesti tahu penonton anda dan pencetus untuk kejayaan.
5.) Pastikan Mudah Kempen
Promosi Anda tidak boleh menjadi rumit. Jika anda menghantar novel kepada penonton sasaran anda, mereka tidak akan menyebarkannya.
Sebuah video pendek, infographic yang mudah atau artikel ringkas adalah sasaran yang paling mungkin untuk sesuatu yang pergi virus. Stick untuk dua atau tiga mesej pemasaran utama, dan apa-apa lagi, dalam kempen anda.
Sebaik sahaja anda telah berkembang penonton anda melalui kempen pemasaran viral anda, anda boleh memberikan maklumat tambahan apabila mereka datang kepadamu secara langsung.
6.) Lancar Kempen
Perancangan kempen pemasaran viral anda adalah hanya langkah pertama. Setelah ia dirancang, anda perlu untuk memulakan dengan betul untuk melihat ia pergi virus.
Untuk melancarkan kempen pemasaran viral anda, mulakan dengan mengetahui penonton anda.
Bilakah mereka kemungkinan besar berada dalam talian, melawat laman media sosial?
Ini adalah masa yang terbaik untuk memulakan kempen anda. Sapukan di seluruh laman pemasaran sosial anda, dan menggalakkan pengikut anda untuk berkongsi. Jika video, artikel atau imej percikan sesuatu dalam penonton anda, anda akan dapat duduk dan menonton kerana ia pergi virus.

7.) Jangan Cuba Paksa Ia
Jangan memukul penonton anda terlalu keras dengan kempen baru anda, walaupun. Jika ia akan pergi virus, ia akan. Jika tidak, tidak ada jumlah letupan akan menjadikannya satu kenyataan. Melancarkan kempen anda pada masa yang strategik, mengingatkan penonton anda mengenainya bersahaja, dan kemudian melihat apa yang berlaku.
Ingat, matlamat kempen viral marketing adalah dua kali ganda. Pertama, ia adalah untuk meningkatkan pendedahan untuk jenama anda.
Kedua, ia adalah untuk meningkatkan hubungan anda dengan penonton anda yang sedia ada dengan memberikan mereka sesuatu yang bernilai. Jika anda boleh menyimpan kedua-dua gol dalam fikiran, anda boleh membuat kempen yang berjaya yang mempunyai kemungkinan besar untuk pergi virus.

Demikian, 7 tips semoga anda mendapat panduan ini dan manfaatkannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan